Snartemo hentet hjem NM tittelen
AutoMester Team Snartemo Rallysport klarte å beholde roen og ikke minst nervene under kontroll i siste NM runde, Rally Hedemarken. Dette ble etter en durabelig sekundstrid med Jan Kåre Wilsberg, kronet med årets NM tittel.
Rally Hedemark som ble kjørt i skogene rundt Brumundal 22. september, hadde ca 70 km med fartsetapper å by på. Flere av etappene var kjente fra tidligere år, men også en helt ny etappe sto på programmet.
AutoMester Team Snartemo Rallysport stillte godt forberedt for å gjøre hva de kunne for å knipe NM tittelen fra ledende Wilsberg på målstreken. Men med forårets finale friskt i minne, viste teamet at alt kan skje i rally, slik at det ble ikke tatt noe seier på forskudd. Vi viste at alt måtte klaffe hele veien inn til mål for at tittelen skulle bli med hjem til Sørlandet.
Base, Start, Mål og Serviceplass var i år lagt til Rudshøgda som ligger mellom Brumundal og Elverum. Starten foregikk i strålende vær i forbindelse med sørgående veikro kl 09.00 lørdag morgen.
Rally Hedemarken startet med to uhyre raske fartsetapper, slik at det var ikke rom for å føle seg frem noe da løpet var alt for kort til å hente inn mange sekunder. Teamet hadde bestemt seg for å gå ut så hardt vi turde, for å se om dette holdt.
Første fartsetappe (SS1) var en kort (5,30 km) etappe på hard og fin grusvei. Vi klokket inn til 3 tiden i klassen, men var kun 0,8 sekunder bak etappe vinner Jan Ove Branes, som i tillegg ikke hadde noe mulighet i NM, slik at opp til Tom Kristian Lien som vi knivet med om tittelen, var det kun 0,1 sekund. Dette gjorde at vi kunne senke skulderene litt før SS2, da vi nå viste at tempoet i alle fall var der.
SS2 som om mulig var enda raskere og faktisk litt kortere (3,83 km)her endte vi opp med 2 tiden i klassen, kun slått med 0,2 sekunder av Branes. Slik at inn til service hadde vi nå opparbeidet oss hele 1,9 og henholdsvis 3,4 sekunders ledelse til hovedkonkurrentenen Lien og Wilsberg. Noe vi var kjempe fornøyd med, da vi normalt blir frakjørt på de første etappene inntil vi kommer skikkelig i gang.
På service ble bilen gjennomgått og bensin fyllt. Allt så greit ut, og vi var klare for den lengste etappen (SS3), som nok ville komme til å bli avgjørende.
Etter en lang transport på vei opp til SS3, (som var på hele 25,10 km på røff og dårlig vei), var vi klare til å knappe enda flere sekunder på konkurrentene. Men i rally snur ting seg fort (noe vi er smertelig klar over etter finalen i fjor), vi fikk ikke helt flyten på denne etappen, og satset nok litt for hardt.
Dette medførte til flere stopp sladder og liten flyt. Vel i mål på etappen var bildet nå snudd helt. Vi var nå pluteselig slått med 11,1 sekund av Jan Kåre Wilsberg, som nå hadde tatt tilbake ledelsen i løpet med 7,7 sekunder.
Dette var vi klar over at fort kunne skje, slik at vi deppet ikke mye over dette, og bestemte oss heller for å fokusere på det eneste rette, nemelig å få til de siste etappene optimalt.
Dette skulle vise seg å være lurt, for allerede på SS4 som startet rette etterpå (kun en kort transportetappe imellom), hentet vi tilbake 4,3 sekunder av det vi tapte til Wilsberg på SS3, dette på kun 5,15 km med fartsetappe. Slik at vi hadde på ingen måte gitt opp håpet. Disse etappene skulle også kjøres en gang til, slik at mye kunne fortsatt skje.
SS5 som gikk inne på Venkvern Bilcrossbane foregikk uten noe form for dramatikk. Her er det ikke lett å hente noen sekunder, men vi klarte å ta 1,4 på Wilsberg også her. Slik at stillingen inn til siste service nå var at Wilsberg hadde en knap ledelse på 2,0 sekunder. Lien og Halland, som også kjempet om NM tittelen var nå et lite stykke bak, henholdsvis 15,4 og 35,6 sekunder til leder Wilsberg. Det skulle altså stå mellom Snartemo og Wilsberg på de siste 3 etappene.
På vei inn til Sevice fikk vi beskjed om at over halve SS6 var blitt strøket pga vegens befattning, dette var selvsagt skuffende for oss, som hadde en liten plan om å revangere tapet fra SS3. Nå ville dette bli mye vanskligere siden etappen nå kun var ca 12 km lang, i stede for 25 km. Men dette er likt for alle, så vi gikk igjennom bilen, la på nye friske hjul, fikk i oss godt med mat, før vi var klare for avsluttningen.
De siste løpene har vi erfart at å fore Snartemo med litt RedBull gjør underverker, slik at to bokser ble tatt med i bilen også denne gangen, for å få opp trykket på sjåføren.
Dette skulle vise seg å stemme også denne gangen (vet ikke hvilke stoff i RedBull’en som gjør at
Snartemo får en ekstra turbo), for når etappen endelig startet var det et helt annet driv innover skogen. M3’en fikk virkelig kjørt seg, og ikke minst publikum fikk valuta for timene ute i skogen. Hele etappen gikk unna i et forykande tempo, og vel i mål viste klokka at vi hadde tatt nye 4,2 sekunder til Wilsberg. Nå var det kun to etapper igjen, og i teorien bare en som det var mulig å hente sekunder på. Vi hadde bestetiden på denne etappen fra første gjennomkjøring. Slik at nå ble det viktig å 0 stille seg og fokusere på at vi faktisk ikke hadde noe tid å miste.
Men med Snartemo full av adrenalin skulle det vise seg for Wilsberg å bli vanskelig å ta sekunder. Vi senket tiden med 4 sekunder fra første gangen, slik at i mål var Wilsberg 2,4 bak også her. Dette ville si at vi hadde snudd 7,7 sekunder i mot, til 4,6 sekunder i vår favør. Med bare en etappe igjen (bilcrossbanen på 1,05 km) så vi muligheten til å hente hjem tittelen. Men mye har skjedd i rally før, slik at vi fant fort ut at vi ikke skulle ta noe på forskudd.
Vel framme på Venkvern Bilcross bane etter transporten, ble det litt stress da arrangøren hadde bestemmt seg for å snu på startrekkefølgen til de 10 beste totalt i rallyet. Vi hadde heldighvis ikke tatt av oss hjelmene, og var raskt klare til å starte først på denne etappen. Nå var det kun en runde på bilcross banen som gjensto før jubelen kunne settes i taket. Vi fikk til en knallstart på asfalten, og senket tiden fra første gang med 1 sekund. Vi viste da at Wilsberg ikke ville klare å hente inn de 4,6 sekundene, og kunne endelig slippe jubelen løs.
Vel i mål på Rudshøgda, viste listen at vi hadde slått Wilsberg med 3,6 sekunder på de 8 etappene. Noe som jo holdt i massehvis til å hente NM tittelen hjem til Sørlandet. Vi håper i alle fall vi greide å underholde publikum med denne sekundstriden, for tilbakemeldingene etter løpet var overveldende.
Det hadde nok ikke gått helt opp for Søren da vi lastet bilen på hengeren og han startet på hjemturen. Men det tok ikke lang tid før han konstaterte at dette ble en av de beste hjemturene (ca 50 mil) på veldig lenge. Bilen var like hel, gullet var sikkret, målet for 2012 var oppnådd. Bedre får det faktisk ikke blitt.
Teamet har ikke rukket å tenke på neste år ennå, men hvis alle våre trofaste sponsorer og samarbeidspartnere ønsker å profilere seg gjennom oss et år til, og blir med på en ny NM satsing. Så skal dere ikke se bort fra at vi dukker opp i Januar på Hadeland for å forsvare NM gullet også i 2013. Men dette kommer helt og holden an på hva vi klarer å forhandle oss frem til.
AutoMester Team Snartemo Rallysport ønsker nok en gang takke alle sponsorer og samarbeidspartnere for all støtte gjennom en lang sesong. Vi håper dere deler dette gullet med oss, for det har dere alle fortjent. Uten dere hadde dette ikke vært mulig
Kilde: pressemelding
Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no