Dramatikk for TRN førere under NM-avslutningen
Det var ikke bare kamp om NM poengene som utspandt seg i skogene rundt Hamar under NM avslutningen i rally. TRN’s førere Vidar Kristensen og Mats Peder Hvambsahl må vel sies å være de mest uheldige denne lørdagen.
Vidar Kristensen som hadde los på NM gull og lå best an til å hente hjem gullet i klasse 13. Fikk en brå og tragisk slutt på Rally Hedemark. Etter at de to første etappene av årets rally var kjørt, lå de oppskrifsmessig på andre plass 12,1 sekund etter ledende Marius Dahl. Noe som om resultatet sto seg til mål, ville holde til det første NM gullet i NM klasse 4 (Nasjonal 4wd, er ny NM klasse i år).
Men det skulle vise seg at dette ikke skulle bli så lett. For på transporten til ss 3 oppdaget Vidar lukt av E85 (drivstoff). Det viste seg at en tilførselsslange hadde løsnet, noe som gjorde at kom drivstoff utover motorrommet. Lekasjen ble reparert og Vidar (med frue Rita i kartleserstolen) startet med nytt mot på 3 etappe. Det skulle ikke gå lenge før dette skapte problemer. For ca 1,5 km før mål tok det like godt fyr i motorrommet. Vidar og Rita stoppet og gjorde hva de kunne, sammen med flere deltagere som kom etter, for å slukke brannen som etterhvert tok overhånd.
Det ble tømt mange brannslukkere fra både egen bli og deltagere som stoppet, men brannen lot seg ikke stoppe før brannvesnet kom til stedet og skumla hele bilen. Dette tok litt tid, da etappen måtte stoppes og brannvesnet måtte rekvireres helt fra Hamar. Noe som resulterte i en helt utbrent nyoverhalt (såkaldt 0 stillt) Misubishi EVO 6.
Vidar og kona kunne ikke annet en å stå å se på at bilen de hadde lagt ned utallige arbeidstimer på etter Rally Telemerk nå er å betegne som borte.
En av de som stoppet for å hjelpe var Mats Peder Hvambsahl. Som dermed ble stående igjen på etappen og ble liggende litt lengre bak i feltet. (tiden på etappen ble senere justert for hele klassen).
Mats Peder med bror Lars Marius hadde også mulighet for å hente hjem NM medalje, slik at det ble litt hektisk i bilen etter denne episoden. De to første etappene hadde gått i et greit tempo, men ikke helt i toppen i klassen.
Men etter en velfortjent pause (til ettertanke) og service, hadde brødrene Hvambsahl bestemt seg for å klinke til for å ta igjen det tapte. Med beste tid på både SS5 og SS6 var plutselig resultatlista snudd og gutta var oppe på 3 plass, kun 8 tideler bak Wilsberg på andreplass. Brødrene øynet mulighet for edelt NM metall og klemte til også på SS7 (løpets lengste etappe) for å forsette å hente inn sekunder.
Men et stykke ut i etappen går det desverre galt.
Her er hva Lars Marius (kartleser) forteller etter ulykken:
Vi kom over en bakketopp og hadde vel et sted mellom 150 og 170 km/t. Jeg leste 5 venstre over krøn, men det viste seg å være 4 høyre over krøn forteller Lars Marius. Både brodern (Mats Peder) og jeg ble veldig overasket, og dermed bar det av veien i høy fart med 240’en. Hvor mange rundkast det ble vet gutta ikke , men det måtte være mange etter skadene på bilen å bedømme.
I tillegg til alle rundkastene traff de en høyspendtmast på ferden, sier Lars Marius. Noe som nok ikke gjorde skadene noe mindre på bilen.
Bilen ble liggende på taket og det begynnte å ryke fra motorrommet, dette gjorde at det ble litt panikkstemmning i bilen sier Lars Marius, som fikk hjelp til å få løs fører Mats Peder som satt fast i bilen. Begge var meget mørbanket, og Mats Peder var i tillegg skadet, slik at etappen ble stoppet og sykebil ble sendt inn.
Vel på sykehuset ble det konstatert brudd i skulderen og mulig punktert lunge på Mats Peder. Lars Marius hadde klart seg bra (kun en øm skulder) og ble utskrevet fra sykehuset samme kvelden. Mats Peder måtte overnatte for oppservasjon og flere tester dagen etter. for å sikre at det ikke var flere innvendinge skader.
Gutta takker sikkerhetsutstyret for at dette gitt så bra som det gikk, og har ikke tatt helt skrekken ennå, selv om det nok kommer til å bli en lang pause før vi har noe å kjøre med, sier Lars Marius
Som alle jo kan se har vi to meget uheldige team, som nok kommer til å slite litt for å komme tilbake i rallyskogen. Begge bilene er det i grunnen bare å avskrive. Slik at skal det bli noe mere kjøring må det bygges opp nye. Noe som krever både ressurser og tid.
Så om noen der ute ønsker å hjelpe ekteparet Vidar og Rita Kristensen og brødrene Hvambsahl tilbake på skogen, setter de helt sikker pris på litt støtte og hjelp. Både økonomisk med sikkert også når det kommer til deler og utstyr. For vi ønsker jo å se disse tilbake i rallyløypa så fort som mulig, gjør vi ikke?
Det er mulig å sette inn bidrag til disse på TRN (Team Rally Nasjonal) sin konto: 2280.35.44232 husk å merke innbetaling med hvem bidraget gjelder for. Så vil TRN formidle dette til Rally Hedemarks uheldigste utøvere.